Şehir plancıları odası İzmir’deki taşınmaz satışları için hukuki süreç başlattı
ŞPO İzmir Şubesi, büyükşehir ve ilçe belediyelerinin kamu arazilerini özele devredip satmasına tepki göstererek hukuki süreç başlattı.

İzmir’de yerel yönetimlerin son dönemde askıya çıkardığı imar planı değişiklikleri, meslek odalarının büyük tepkisini çekti. Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi, belediyelerin mülkiyetinde olan ve vatandaşlara hizmet götürmek amacıyla ayrılan kamusal alanların, "özelleştirilerek" satışa hazır hale getirildiğini iddia etti. Oda yönetimi, "Kamusal alanların tasfiyesine izin vermeyeceğiz!" diyerek idari ve idari yargısal süreçlerin fitilini ateşledi.
2025’ten Bu Yana 41 Taşınmaz Ticarete ve Konuta Açıldı!
ŞPO İzmir Şubesi tarafından yapılan açıklamada, 2025 yılından bu yana yapılan imar planı değişiklikleriyle kamu mülkiyetindeki tam 41 taşınmazın yapısının değiştirildiği vurgulandı.
Planlarda daha önce "Kreş, Sağlık Alanı, Sosyal ve Kültürel Tesis, Belediye Hizmet Alanı (BHA)" olarak belirlenen yerlerin; başına "özel" ibaresi eklenerek ya da doğrudan "konut, ticaret, akaryakıt istasyonu" fonksiyonlarına dönüştürülerek şahıslara ve şirketlere satılmasının önünün açıldığı ifade edildi.
"Halkçı Belediyecilik İlkeleriyle Çelişiyor"
"Sosyal devlet ve halkçı belediyecilik ilkeleriyle çelişen bu kararlar; planlama hiyerarşisini, şehircilik mevzuatını ve kentsel hakları yok saymaktadır. Kentler, sermaye birikim modellerinin ve gayrimenkul piyasalarının operasyon sahası haline getirilemez."
İşte Dava Konusu Olan Kritik Taşınmazlar
Oda, kentin ortak geleceğini tehdit ettiğini belirttiği imar planı değişikliklerine karşı hukuki mücadele başlattı. Yargıya taşınan ve dikkat çeken bazı kritik satış/değişiklik kararları ise şunlar:
Tire (İpekçiler): "Belediye Binası Tesisleri Alanı" olan arazi, Akaryakıt Servis İstasyonu ve İtfaiye alanına dönüştürüldü.
Urla (Bademler): 3 kat yapılaşma koşullu "Belediye Hizmet Alanı (Terfi Merkezi)", toplamda 19 bin 500 $m^2$ yapılaşma koşuluna sahip "Gelişme Konut Alanı" yapıldı.
Bornova (Erzene): İtfaiye ve belediye tesislerini kapsayan "Belediye Hizmet Alanı", emsali 2.00’ye çıkarılarak 5 katlı "Ticaret Alanı" haline getirildi.
Aliağa (Fatih): Mevcut "Terminal (Otogar) ve Trafo Alanı", 3 kat sınırı getirilerek "Ticaret Alanı" kullanımına açıldı.
"Belediyeleri Bu Bilim Dışı Kararlardan Vazgeçmeye Çağırıyoruz"
Şehir Plancıları Odası, belediyelerin "kamu kaynaklarını verimli kullanma" gerekçesinin arkasına sığındığını belirterek, bu durumun telafisi güç zararlar doğuracağını hatırlattı. Yapılan açıklamada son olarak şu ifadelere yer verildi:
"Teknik ve hukuki temelden yoksun, kentlinin hizmetinde kullanılmak üzere kamu eline geçmiş taşınmazları sermaye odaklarının taleplerine göre devretmeye yönelik yapılan bütün bu plan değişikliklerine karşı yargısal süreçleri sonuna kadar yürüteceğiz. Kentsel donatıların ticarileştirilmesine karşı bilimsel ve toplumsal mücadelemizi kararlılıkla sürdüreceğiz."



